Blog

Welkom op Kaktussen.nl

beginnen met meditatie
Zelfzorg

Beginnen met meditatie

Eén van de meest gehoorde opmerkingen over meditatie, is dat het zo moeilijk is. Of zweverig. Tot enkele maanden geleden geloofde ik dit zelf ook, en hoewel er momenten zijn dat het niet altijd even gemakkelijk gaat, is het ook voor jou te doen. Zelfs als niet-zweverige down-to-earth persoon.

Waarom zou je beginnen met meditatie?

Er zijn veel redenen waarom je wellicht wilt beginnen met meditatie. Als je een beetje op mij lijkt, dan brengt het je veel als je altijd druk bent en altijd ‘aan’ staat. Ik heb lange reistijden naar en van mijn werk en werk ook twee keer in de week thuis. Daarnaast besteed ik veel uren aan mijn blog en zijn er nog veel andere dingen die ‘moeten’. Wellicht heb je nachtmerries waar je vanaf wilt. Lange tijd dacht ik dat het te zweverig was, ik wist niet wat ontspannen betekende. Ik stond altijd op scherp en sta dat vaak nog steeds. Meditatie is niet zweverig: het is concentreren. En dan voornamelijk concentreren op jezelf en op je eigen behoeften. En voor jezelf zorgen, helemaal als je moeder bent, is echt ontzettend belangrijk.

Rust ervaren

De eerste keer dat ik rust ervoer, was tijdens een hypnobirthing cursus. Als je niet weet wat het is: het idee is dat je jezelf door de bevalling geboorte van je kind – want bevalling heeft zo’n negatieve lading en vindt niemand leuk, je wilt dat je kind geboren wordt, of zoiets – loodst door zelfhypnose, zonder pijnbestrijding. Nee, dit is helaas niet met een knip van je vingers of hypnosebord. Dit doe je door een soort van meditatie. Tijdens mijn zwangerschap ervoer ik tijdens één van de oefeningen opeens zo’n rust, dat ik heb gehuild van geluk en ongeloof. Het voelde alsof alle gedachten die ik had, als wolkjes boven mijn hoofd dreven en ik er nét niet bij kon. Wat perfect is als je een vol hoofd hebt. Ik was niet zo goed in hypnobirthing overigens. Tijdens de bevalling koos ik voor de ruggenprik en dacht alleen maar aan dat ik aan het bevállen was en niet aan dat ik een kind uit mijn geboortekanaal moest leiden.

Mocht je nog niet afgeschrikt zijn en nog aan het lezen zijn, dan heb ik nog een reden voor je om te mediteren: jezelf leren kennen. Je leert waar je grenzen liggen, wat je dromen en wensen zijn en je leert tot rust komen. Daarnaast kan het ook helpen, als je nachtmerries hebt, om hier vanaf te komen.

Hoe vaak en wanneer moet je mediteren?

Het is aan jou hoe vaak en wanneer je mediteert. Ik probeer elke dag minimaal 5 minuten te pakken, maar dit lukt me niet altijd. Sommige mensen beweren dat je een uur of twee keer een half uur moet mediteren per dag. Maar die zijn vast geen ouders, want hoe lukt je dat ongestoord? Ik heb geen geluidsdichte kamer in huis waar een gil, een bons of een driftbui niet doorheen kan komen. Daarbij wil ik als ik thuiskom vaak gewoon eten. En mijn kind knuffelen. Ik mediteer aan het eind van mijn werkdag. Dit is voor mij het beste moment om de overgang van werk naar gezin te verplaatsen. Als je veel piekert, is het aan te raden om te mediteren voor je gaat slapen. En als je ’s ochtends onrustig bent, is het slim om ’s ochtends te mediteren direct nadat je bent opgestaan.

Wat heb je nodig als je gaat mediteren?

Je hebt niet veel nodig: een ontspannende opgeruimde ruimte of hoek in je huis waar je tot rust kan komen. Een comfortabele stoel, een fijn zacht kussen of een bed om op te mediteren is voldoende. Verder is het belangrijk dat de ruimte een fijne temperatuur heeft. Als het koud is, leg dan een deken binnen handbereik.

Hoe begin je met meditatie?

Randvoorwaarden gecreëerd? Klaar om het te proberen? Nu komt het echte werk: de overtuiging dat het ook iets voor jou is. Er zijn verschillende manieren om te beginnen.

Guided meditaties

Als je net begint, raad ik je aan te beginnen met guided meditaties. Dit zijn meditaties waarin je naar iemand luistert die je uitlegt wat je moet doen. Hoe je moet ademhalen, wat je moet doen als je gedachten afdwalen en ook verschillende soorten oefeningen met je doet.

Gebruik de app HeadSpace

HeadSpace is een gratis app dat meditatie eenvoudig maakt. De oefeningen duren enkele minuten per dag. De oefeningen zijn overigens ook te vinden op Spotify!

Meditaties van Sanny zoekt Geluk

Vorige week zat ik niet goed in mijn vel. Ik stuurde mijn coach een berichtje en ik kreeg al snel reactie terug met een linkje naar het YouTube-kanaal van Sanny Verhoeven. Hierop staan enkele meditaties. Mijn favoriet is de meditatie over geluk.

Sanny heeft een playlist met haar meditatie-oefeningen: zeer de moeite waard. Ik ben ondertussen verslaafd!

Beginnen met meditatie is eenvoudiger en nuttiger dan je denkt.
Mediteren is niet zo zweverig als veel mensen denken. En je hebt al helemaal niet veel nodig om te beginnen. Begin vandaag nog!

Wellicht ook interessant


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *