fbpx    
lichtkoepel het belang van daglicht mentaal

Daglicht is van levensbelang en we krijgen het te weinig

Gezond eten is belangrijk, dat weten we. Dagelijks twee stuks fruit, twee ons groenten en niet te veel junk food zorgt voor een energieker gevoel en voor een gezonder lichaam. Maar wist je dat daglicht minstens net zo belangrijk is? In oktober 2019 werd duidelijk dat een groot deel van de Nederlanders te weinig daglicht binnenkrijgt. Grote kans dat, als je geen buitenberoep hebt of dagelijks een uur achter je nageslacht aanrent in de tuin, jij ook te weinig daglicht binnenkrijgt.

Terwijl ik dit schrijf, zit ik in de keuken, genietend van de zon en een kop koffie. Deze zomer gaan wij de tuin aanpakken. Er komt vanaf de keuken een overkapping buiten. Waarschijnlijk met een lichtkoepel in de overkapping, zodat we altijd genoeg daglicht hebben. Want dat daglicht belangrijk voor je is, staat ondertussen buiten kijf.

Je slaapt slechter als je te weinig licht krijgt

Het lijkt misschien gek, maar toch slaap je een stuk slechter als je te weinig licht krijgt gedurende de dag. Als het donker is in huis, voel je je de hele dag moe. Het is niet vanzelfsprekend dat als je de hele dag moe bent, je vervolgens goed slaapt ’s avonds. Vraag dat maar aan die talloze jonge ouders.

Te weinig daglicht heeft een slechte invloed op je biologische klok, dus op je hormoonhuishouding en op bijvoorbeeld je voedselkeuzes. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb in de zomer gek genoeg altijd zin in salades en vers fruit. In de winter vreet ik mezelf het liefst vol met bezorgpizza en afhaalfriet. Of nou ja, ‘gek genoeg’? Het is dus volstrekt logisch dat dit het gevolg is. In de winter krijg je nu eenmaal een stuk minder licht dan in de zomer. Je bent geneigd om langer binnen te zitten, om langer in bed te liggen en ’s avonds onder een dekentje op de bank te liggen, het liefst met de openhaard aan. Niets mis mee, alleen je krijgt dus wel te weinig daglicht binnen.

Te weinig licht kan tot depressie leiden

Een gebrek aan daglicht zorgt naast te weinig slaap en slecht willen eten, ook voor een slecht humeur en angstgevoelens en kan zelfs leiden tot een depressie. Het is niet voor niets dat in de meest noordelijke landen de zelfmoordpercentages in de winter zo schrikbarend hoog liggen: we hebben licht nodig om ons goed te voelen.

Je kan lichamelijke klachten krijgen van te weinig daglicht

En als je tot nu toe dacht: ‘Ach ja, daar heb ik al last van en ik overleef het prima, want ik draai veel nachtdiensten/ik ben moeder/ik leid mijn hele leven al zo/ik haat het als de zon in mijn beeldscherm schijnt’, weet dan dat te weinig licht ook lichamelijke klachten kan veroorzaken. Je kan namelijk een vitamine D-tekort hebben of krijgen van te weinig daglicht. Het bewijs van een vitamine D-tekort zit hier nu op dit moment achter haar toetsenbord dit artikel te tikken. Vermoeidheid is dan nog maar een ‘klein’ symptoom van dit tekort. Daglicht en dus vitamine D hebben invloed op je botten en op je gebit.

Daarnaast heb je meer risico op overgewicht door te weinig licht. Want zoals we eerder constateerden, leidt te weinig licht tot ongezond eten en vermoeidheid. Dus ook uiteindelijk tot minder beweging. Ongezond eten + minder beweging = over het algemeen een kans op overgewicht. Als je al vermoeid bent, dan is overgewicht een aanslag op je gesteldheid. Zorg er dus voor dat je goed in je vel zit, zodat je kan knallen. Of de energie hebt om te winnen van je peuter als hij weigert te slapen ’s nachts.

Maar hoe krijg je dan genoeg daglicht?

Heel leuk, al die symptomen en misschien word je alleen al paniekerig van alles wat hierboven staat. Want je weet misschien van jezelf al echt wel dat je te weinig vitamine D binnenkrijgt. Of misschien weet je dat je te weinig daglicht binnenkrijgt op je kantoor. Er zijn gelukkig een aantal dingen die je kunt doen. Helemaal nu je waarschijnlijk, net als het overgrote deel van Nederland en België, veelal thuiswerkt. Ik zie het ook bij Jop. Die werkt het liefst in de woonkamer, met alle gordijnen dicht. Gevolg: acht uur lang zonder fatsoenlijk daglicht. Geen wonder dat hij me na zijn werk altijd een half uur mee naar buiten sleept. Hij heeft het nodig om enigszins op te laden.

Zorg ervoor dat je bureau in goed licht staat. Gordijnen open, ga dicht bij het raam zitten en zorg ervoor dat er niet te veel daglicht op je scherm schijnt. Ook ik vind een reflecterend beeldscherm verschrikkelijk. Zo kijk ik nu naar alle vlekken op mijn beeldscherm en moet ik me ervan weerhouden om nu niet op te staan en alles te poetsen.

Terug naar het onderwerp: zorg dus voor genoeg daglicht op je werkplek. Maar niet alleen op je werkplek. Misschien werk je 24 uur per week. Of werk je 5 uur per dag. Als je dan je werkplek optimaliseert, heb je er de rest van de tijd nog niets aan. Dat betekent dat je voor genoeg licht in je hele huis moet zorgen. En dat kan. Naast ramen, zijn lichtkoepels echt de perfecte uitkomst. Het grootste voordeel? Je hebt geen man in huis die de lichtkoepels afsluit, omdat het te fel is. Zo hebben wij een lichtkoepel in de badkamer en man, wat is dat fijn! Het is de enige ruimte in het huis die altijd baadt in het licht – behalve ’s nachts dan – en er is geen man of peuter die daar moppert dat de gordijnen dicht moeten.

Ik overweeg nu dus het kantoor van Jop maar in de badkamer neer te zetten. Zo heb ik weer licht in de woonkamer en hoef ik niet verplicht na zijn werkdag mee naar buiten 😉

Over de auteur

Caroline (uitgesproken als Keroolajn, op zijn Engels dus) is begin dertig en alweer een tijdje getrouwd met Jop. In september 2016 werd ze moeder van het meest prachtige kereltje dat de eerste maanden op deze aarde als een soort zeester lag te wapperen voor aandacht.

Lees meer van en over Caroline

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *