Blog

Welkom op Kaktussen.nl

Moederschap Persoonlijk Zelfzorg

Elke dag vijf minuten mediteren voor meer energie en een leeg hoofd

Ik moet iets bekennen. Ik ben geen leuk persoon als ik thuiskom van het werk. Doorgaans is mijn reistijd van werk naar huis rond de anderhalf uur en van filerijden wordt niemand de rust zelve. Ik kom chagrijnig en hongerig binnen en wil niets liever dan De Kleinste knuffelen, aanvallen op het avondeten en dan languit op de bank liggen vegeteren met foute tv-programma’s als Mr. Frank Visser doet uitspraak en Bonje met de buren.

Sinds enkele weken heb ik een coach. Deze coach, we noemen haar voor het gemak maar even Kelly, want dat is ook haar echte naam, wel zo makkelijk, tussen neus en lippen door zei ze eens dat ik meditatie kon proberen. Nou ja, tussen neus en lippen door… Ze zei heel letterlijk: ‘Ik raad je aan om te mediteren, ook al is het maar voor een paar minuten’. Ik mompelde een: ‘Ja, ga ik proberen’ en voegde er in stilte aan toe: ‘hell no. Heb wel betere dingen te doen dan op een matje wazig te zitten doen.’

Ondertussen kan ik zeggen dat wazig doen op een matje me behoorlijk bevalt. Hoe dat zo is gekomen? Het startte dus met Kelly’s opmerking en vervolgens las ik The Anxiety Solution, of nou ja, eigenlijk luisterde ik naar dit boek in de auto. Omdat ik toch zo lang in de file sta. In dit boek van Chloe Brotheridge wordt meerdere malen aangestipt dat meditatie en ademhalingsoefeningen ervoor kunnen zorgen dat je productiever wordt en ervoor kan zorgen dat je je lange werkdag achter je kan laten. Niet geheel overtuigd, maar ondertussen iets te vaak blootgesteld aan het woord meditatie, besloot ik diezelfde dag dat ik direct na thuiskomst me terugtrek om enkele minuten te mediteren.

Wat meditatie mij brengt

Ik hoopte dat het me iets meer rust zou brengen, dat ik iets minder chagrijnig mijn avond zou starten en iets meer geduld zou hebben als De Kleinste zich gillend op de keukenvloer stortte omdat het eten nog niet op zijn bord lag. Dat ik het iets meer kon verdragen als Jop voor de tweede keer in een minuut tijd vroeg hoe het was op het werk en dat ik iets beter naar mezelf zou luisteren.

Het bracht me gek genoeg de eerste keer al veel meer dan dat. Na vijf minuten in alle rust had ik diezelfde avond openhartige gesprekken met Jop, speelde ik met De Kleinste en werd ik zelf productiever en schreef ik ’s avonds blogposts (dit is er één van) die ik van tevoren inplan.

De avonden dat ik het vergat, omdat het qua planning niet goed uitkwam, merkte Jop direct dat ik slechter in mijn vel zat. En ik merkte dat overigens ook. Ondertussen wordt het een routineding en kijk ik er enorm naar uit.

Hoe ik mediteer

Op onze slaapkamer heb ik een hoekje gecreëerd met een mooie plaid, een (nep)plant, kaarsen en comfortabele kussens. Zodra ik de kamer binnen kom, zet ik mijn telefoon op stil en Spotify aan. Ik ben fan van de Deep Focus playlist van Spotify. Het geluid gaat zacht en de kaarsen gaan aan. De deur doe ik dicht en dan sluit ik mijn ogen. De eerste paar minuten focus ik op mijn ademhaling, drie tellen in, vier tellen uit. Na deze paar minuten stel ik mezelf voor dat ik in een groot grasveld lig met overal bloemen om me heen, een strak blauwe lucht en een warme zon. Op sommige dagen denk ik aan het prachtige strand waar we waren in Lanzarote enkele jaren geleden. Dit zijn mijn veilige plekken die voor mij niets dan positiviteit betekenen. Zodra ik merk dat ik me begin te focussen op de ruimte waarin ik ben en het leven van alledag haal ik nog een aantal keer diep adem en open ik langzaam mijn ogen. Vaak neem ik nog even de tijd om naar buiten te kijken, of mijn roze kaarsen te bewonderen. Vervolgens blaas ik de kaarsen uit, zet ik de playlist af en loop ik naar de keuken, waar er zoals gewoonlijk een drukte van jewelste is, maar het me nu veel minder raakt.

Ook beginnen?

Nu je dit hebt gelezen, twijfel je wellicht of je dit ook wilt of geloof je niet zozeer dat je er ook echt wat aan hebt. Als dat je bezwaar is, wil ik je zeggen: probeer het eens. Al is het maar één keer. Vervolgens heb je een plek nodig waar je niet gestoord wordt en je je fijn voelt. Een rommelige bezemkast is niet aan te raden. Kleed de ruimte aan op een manier waar jij blij van wordt. Als ik de slaapkamer binnenkom en mijn meditatiehoekje zie, word ik direct rustig, zelfs als ik ’s ochtends opsta en Jops spijkerbroek rondslingert in ‘mijn’ hoekje. Zie meditatie absoluut als de manier om iets los te laten. Je lange werkdag, die huilbui van je peuter, een meningsverschil met je partner, wat het ook is, pak die paar minuten om je dag los te laten. Mocht je willen beginnen, lees dan deze guide die ik schreef over het beginnen met mediteren.

Ik ben nu natuurlijk heel erg benieuwd of jij ook mediteert. Of wellicht een andere manier hebt om tot rust te komen. Laat het weten in de comments hieronder of op Facebook!

Wellicht ook interessant


1 reactie

  1. Jessica

    Wat fijn dat je meditatie hebt ontdekt en dat de impact zo groot is!
    Zelf ben ik na mijn werk ook behoorlijk overprikkeld en prikkelbaar. Gelukkig is mijn huis uit zichzelf rustig en ik ga eerst met een kopje thee op de bank zitten en een beetje naar buiten kijken. Soms met een rustig muziekje en soms niet. De kat komt er dan vaak ook bij en dan hebben we een heerlijk moment samen totdat ik weer ontprikkelen ben en de avond in kan.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *