Blog

Welkom op Kaktussen.nl

#Fitmom Delphine Steelandt recensie
Beauty Moederschap Recensies

#Fitmom – in 100 dagen fit met je kind: ik probeerde het

Enkele weken geleden bedacht ik me tijdens het hardlopen dat er een boek zou moeten zijn voor moeders om af te vallen of sportief te worden. Ik probeer al jaren op een gezond gewicht te komen, maar heb hier veel moeite mee. Dit komt mede omdat ik PCOS heb. Lange tijd dacht ik dus: tja, laat maar, het heeft toch geen zin. Toen kreeg ik aan het eind van de zwangerschap twee jaar geleden zwangerschapsvergiftiging. Je hebt hierdoor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Ik ben dus op dit moment niet de meest gezonde persoon op aarde. Dit wil ik graag veranderen, maar dan wel op een leuke manier. Ik stond op het punt om het zelf te ontwikkelen (hahahaha, as if), maar toen kwam ik het antwoord tegen: het #Fitmom boek van Delphine Steelandt. In 100 dagen fit met je kind. Ik las recensies en bestelde het boek. Wat ik ervan vind en wat de resultaten tot nu toe zijn, lees je hier!

Een combinatie van sport en voeding

Zoals we gewend zijn, kun je niet afvallen zonder een juiste balans van sport en voeding. Het boek is onderverdeeld in drie perioden van elk 33 of 34 dagen. De eerste 33 dagen eet je één koolhydraatmoment per dag. Dit bouw je per periode op. Bij elke periode horen sportoefeningen en je hebt recepten. Alle recepten zijn zo goed als suikervrij, koolhydraatarm en vooral retegezond. De meesten duren niet lang om te maken. Toch twijfelde ik even om te starten, want: je mag geen alcohol gedurende de hele periode. Geen frisdrank (say what?) en dus geen suiker in je koffie. Dat laatste overleef ik, want je mag (plantaardige) melk, dus dit kan prima door de koffie. Alleen mijn doorzettingsvermogen rondom cola light vond ik een moeilijke. En de suikers… ik vreet snoeppotten leeg. Mijn grootste drempel was niet het sporten, maar dus echt het eten.

Ik heb een hekel aan koken, het duurt me te lang. Dat is de reden dat ik alleen maar makkelijke en snelle recepten op mijn blog plaats, want dát vind ik wel leuk.

Recepten

De meeste recepten zijn heerlijk. De recepten staan verspreid door het boek en dat maakt het soms wat onoverzichtelijk om bij te houden. Je moet wel echt een week- of dagplanning maken met de menu’s wil je je kunnen houden aan de koolhydraten. De recepten in het boek zijn gemakkelijk vegetarisch te maken. Volledig plantaardig is wel een stuk ingewikkelder. Elk recept heeft zoveel ei nodig en de recepten staan bol van kaas, dat hier een behoorlijk gepuzzel aan vast zit. Mocht je hier niet mee zitten, dan zijn de recepten een aanrader. Zo had ik binnen 20 minuten twee soorten koekjes gebakken die ook nog eens lekker waren! De suiker miste ik niet eens.

Facebook groep

Afvallen of je levensstijl veranderen is ingewikkeld. Dit is helemaal ingewikkeld als je dit in je eentje doet. Gelukkig is er een Facebook groep voor eenieder die meedoet aan #Fitmom. Hier worden tips van andere mama’s gedeeld. Zo zijn er behoorlijk wat die wel wat zondigen en daar ook prima mee afvallen. En er worden ook recepten en tips gegeven om bepaalde dingen plantaardig te maken. De auteur van het boek reageert ook regelmatig en legt ook uit dat iedereen wel eens een cheatmomentje kan hebben. Het herpakken na zo’n cheatmoment is het belangrijkst!

Sporten met je kindje!

Het leukste onderdeel van het boek vind ik de sportoefeningen. Say what? Ja, echt! Elke dag moet je 30 minuten cardio doen, maar wandelen of spelen met je kleintje is óók cardio. Ik heb besloten dat bakken met je kindje ook cardio is, dus dit haal je met gemak.

In de eerste fase doe je twee keer per week krachtoefeningen. Met behulp van je baby, peuter of ouder kindje. De oefeningen zijn opgedeeld per leeftijdscategorie van je kind en het is echt heel erg leuk! Zo is de eerste oefening als peutermama planken met je kind op je rug en de tweede oefening een vliegtuigje, met je peuter. De Kleinste vindt het zo leuk, dat als ik vraag: ‘Zullen we sporten?’ hij enthousiast: ‘ja!’ roept. En niet alleen dat, zelfs op het strand of op het grasveld kan hij ineens naar me toerennen en roepen: ‘mama, lig!’ om vervolgens te willen dat ik ga planken of dat ik vliegtuigje met hem speel. Het maakt het allemaal een stuk leuker en ik vind het haast jammer dat het maar twee keer per week is!

Resultaten

Allemaal leuk en aardig zul je misschien denken, maar heb ik al resultaten geboekt? Jazeker! Sinds ik ben begonnen op 1 augustus (met een cheatperiode van één weekje omdat ik op vakantie was), ben ik twee kwijt. Ik heb totaal geen behoefte om zoetigheden als ijsjes en snoepjes te eten. Wel drink ik af en toe gewoon een glaasje alcohol en heb ik ook wel moeite de cola light te laten staan. Ik heb, door de gezondere levensstijl, al wel direct meer energie. Ook luister ik beter naar het hongergevoel van mijn lichaam en kijk ik zelfs uit naar mijn sportmomentjes. Uiteraard zal ik na het afronden van fase één een nieuwe update plaatsen.

Heb je ook interesse in dit boek? Het is te koop voor €19,99 bij onder andere Bol.com.

Wellicht ook interessant


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *