“Jij hebt lef dat je je dure telefoon niet verzekert!”

“Jij hebt lef dat je je dure telefoon niet verzekert!”

door Caroline

Toen ik een tijdje terug een nieuwe telefoon kocht, smeerde de verkoper mij een verzekering aan. “Want weet je wel niet dat je een toestel van ruim duizend euro bij je draagt?” Ja, dat wist ik. Maar ik mompelde, met mijn domme hoofd, dat die toch gewoon verzekerd was bij mijn inboedel als er iets mis ging? Nee dus. De verkoper ging los. En toen hij hoorde dat ik ook nog een peuter thuis had rondlopen, wist ik dat ik de deur niet meer uitkwam zonder verzekering. Want ja, nee zeggen, dat kon ik nog niet zo goed. Hoe zit dit nou? En heb je nou écht een verzekering nodig?

Telefoons zijn niet altijd meer meeverzekerd in de inboedel

Omdat we niet meer met een Nokia 3310 rondlopen en we allemaal wel iemand kennen in onze omgeving die altijd een kapot scherm heeft, weten we ondertussen dat een kapotte telefoon niet altijd meer vergoed wordt. De meeste inboedelverzekeringen vergoeden kapotte telefoons al helemaal niet meer en sommige alleen onder bepaalde voorwaarden. Zo wist de verkoper mij te vertellen dat als mijn peuter mijn dure iPhone kapotmaakte, ik niets vergoed zou krijgen. En had ik wel door hoeveel dit ding waard was? Het was net alsof ik de hele dag met een MacBook Air in mijn broekzak zou lopen. Angst. Het gesprek ging volledig op angst. En ik snapte het. Want zo verkocht ik vroeger ook verzekeringen voor laptops toen ik nog bij een computerwinkel werkte.

Waarom probeert een verkoper jou een verzekering te laten afsluiten?

Ik weet hoe de verzekeringen werken en toch trap ik er weer in. Toen ik nog student was, werkte ik in een computerwinkel. Voor elke verzekering die ik wist af te sluiten, kreeg ik 5 euro commissie. Dat kwam bovenop mijn salaris. 5 euro is een boel als je studeert, het was zowat mijn uurloon toen. Ik kende de verhaaltjes uit mijn hoofd. Elke klant die binnenkwam die ooit een verzekering had afgesloten en zijn of haar laptop per ongeluk had gesloopt – zo hadden we eens een klant die per ongeluk achteruit over haar laptop reed met haar auto – sloeg ik op en vertelde ik tijdens een volgend verkoopgesprek. Ik geloofde op dat moment ook heilig in de verzekeringen. Maar misschien was dat alleen maar omdat ik een mooie commissie kreeg.

Mocht je twijfelen aan de eerlijkheid van de verkoper, vraag hem of haar dan of ze een commissie krijgen als jij een verzekering afsluit. Er is natuurlijk niets ergs aan, iedereen moet zijn brood verdienen, maar zo kun je wellicht net wat objectiever naar het geheel kijken. En kun je ook door de ijzingwekkende verhalen prikken. Want toen ik de deur uitliep, was ik ervan overtuigd dat mijn peuter mijn nieuwe iPhone uit mijn handen zou rukken en hem op de rond zou gooien om te testen of het een stuiterbal was. Hij heeft nog nooit een stuiterbal in zijn leven gezien, denk ik, maar toch. Ik zag het voor me. Zelfs mijn woorden: “Maar ik heb nog nooit mijn smartphone kapot laten vallen…” hielpen niet.

Heb ik dan helemaal geen verzekering nodig voor mijn telefoon?

Als je wel een verzekering hebt voor je telefoon, dan is dat natuurlijk je goed recht. Kijk goed naar of de kosten wel opwegen tegen de baten. Een verzekering van 20 euro is een hoop geld als je je telefoon niet binnen twee jaar kapot laat vallen. Je “gooit” dan maar liefst binnen twee jaar bijna 500 euro weg. Daar kun je een heleboel andere leuke dingen van doen. Bedenk dus goed of je die verzekering wel nodig hebt en wat je zou doen als je telefoon kapot zou zijn. Is je beeldscherm kapot, maar is het er een die te repareren valt voor 100 euro bij een winkel? Dan is verzekeren niet echt nodig. Of ben je iemand die altijd een kapot beeldscherm heeft en het allemaal wel prima vindt?

We behandelen onze telefoons soms beter als onze huisdieren. Want toen Jop laatst zei dat we moesten kijken of we een huisdierenverzekering moesten afsluiten voor onze katten, was ik wat huiverig. Want was dat geen oplichting?

Hoe bescherm je je telefoon dan?

Wellicht is het mijn eigen gevoel, maar als iets stukgaat en je bent verzekerd, krijg je misschien al gauw een: ‘Ach ja, wat maakt het uit’ gevoel. Je declareert het wel weer. Het is niet heel milieuvriendelijk en wekt overconsumptie of onverantwoordelijk gedrag wellicht in de hand. Je pakt je kind ook goed in als je hem in de auto zet en je denkt ook niet: “Goh, ik ben toch verzekerd.” Nee: van dat kind heb je er maar één en die is onvervangbaar. Je telefoon is natuurlijk vervangbaar, maar om er dan ook daadwerkelijk mee om te gaan alsof het wegwerpplastic is, dat gaat iedereen te ver. Althans, dat hoop ik.

Je telefoon beschermen kan zonder dure verzekering. En vaak voor een totaalprijs die tussen de tien en 25 euro ligt. Hoe? Nou, heel eenvoudig met een degelijk telefoonhoesje. Zelf heb ik een screen protector en een hufterproof hoesje om mijn iPhone. Nee, het wordt er niet mooier op, maar ja, hij gaat in ieder geval wel een paar jaar mee. En mocht een verkoper je ooit vertellen dat jouw nieuwste telefoon nog geen hoesje heeft, omdat hij net uit is, bedenk je dan dat er al zoveel iphone 11 pro hoesjes zijn, terwijl de telefoon net een maand op de markt is, dat je dan hooguit voor een maand je telefoon zou moeten verzekeren.

PS: Ik kan je met trots melden dat ik binnen twee weken de verzekering van mijn telefoon weer opzegde en de telefoon nog steeds puntgaaf is. En dat terwijl mijn peuter ook vrij rondloopt.

PPS: Alsof het lot mij tartte. Mijn screen protector ging kapot na het schrijven van dit artikel. Dikke barsten erin. Maar het is niet mijn scherm zelf, gelukkig. Wel droomde ik die nacht dat mijn eigen beeldscherm kapot was. Wat ben ik blij met screen protectors!


auteursavatarCaroline (uitgesproken als Keroolajn, op zijn Engels dus) is begin dertig en alweer een tijdje getrouwd met Jop. In september 2016 werd ze moeder van het meest prachtige kereltje dat de eerste maanden op deze aarde als een soort zeester lag te wapperen voor aandacht.
Lees meer van en over Caroline »
Back to Top